11 березня 2021

«Розвиток мовлення та збагачення словникового запасу дітей дошкільного віку»

     
       Мова – невичерпне багатство, яким природа обдарувала людину,   його можна примножити, а можна й непомітно розгубити. Тож перед нами завжди стоїть  завдання: прищепити дитині любов до слова, навчити її чітко, красиво і влучно висловлюватися, обстоювати власну думку. Тобто, першочерговим завданням розвитку мовлення дітей на етапі дошкільного дитинства є виховання мовної особистості, такої, яку характеризує достатній рівень мовленнєво-комунікативної компетентності, яка вільно і творчо застосовує мову в різних ситуаціях життєдіяльності.

Саме про розвиток мовлення та збагачення словникового запасу вихователі ЗДО мали можливість почути на майстер-класі, який 10 березня 2021 року відбувся в онлайн просторі Тернопільського ОКІППО (платформа GoogleMeet)/

Про мовленнєву компетентність та етапи розвитку мовлення дітей дошкільного віку розповіла Бачинська Н.Я., методист відділу дошкільної та початкової освіти ТОКІППО.

Коротко про розвиток словникового запасу у дітей дошкільного віку повідомила Зубаль ІМ., методист відділу дошкільної та початкової освіти ТОКІППО.

Широко ознайомила дошкільників з інтерактивними методами розвитку мовлення дітей дошкільного віку Яковенко Л.В., автор дитячої та методичної літератури, промоутер-методист  навчального відділу видавництва «Ранок», яка зазначила, що основним завданням вихователя є розвиток і виховання мовленнєвої компетентності, тобто формування певних умінь та навичок правильної звуковимови, доречного добору слів та інших мовних та немовних засобів.

Дошкільники мали змогу ознайомитись із великим обсягом методичного матеріалу видавництва «Ранок»: «Розгорнутий календарний план» на всі вікові групи і на кожну пору року; «Дидактичні матеріали» до «Літо в дитячому садку» також на всі вікові групи; «Розгорнутий календарний план. Різновікові групи»; посібники «Вивчаємо українську мову», «Слово до слова – звучить рідна мова», «Інтегровані заняття за казками В. Сухомлинського» тощо,  і отримати рекомендації щодо його використанню.

На екрані монітора були представлені авторські посібники, папки («Валеологія для дошкільників», «Вивчаємо українську мову», «Від скоромовки до лічилки» і ін.)

Традиційно, центральним завданням мовного розвитку в дошкільному віці відзначалося розширенням словникового запасу в процесі ознайомлення з навколишнім середовищем, тобто  кількісне його накопичення в пасивному, а насамперед в активному словнику. Формування словника – невід’ємна складова загальної формули мовлення. Методика формування мовленнєвої компетентності дошкільника передбачає  планування словникової роботи на всіх етапах роботи протягом усього дня в усіх вікових групах, про що зазначила авторкиня.

Авторську методику для збагачення словникового запасу  авторка втілила у художній книзі «Кумедна абетка» (оповідки за алфавітним порядком), мета якої викликати з пасивного словника людини в активний словник знання, які вона не використовує щоденно. Прозвучала казка для дорослих «Крутий кабан» особливістю якої було те, що всі слова розпочинались з однієї букви. В результаті обговорення казки вихователям була запропонована вправа для старшої групи: заготовити одне питальне речення, яке передбачає безліч відповідей на одну букву на збагачення словникового запасу дошкільників.

Особливу увагу було приділено театралізованій діяльності, як одній із гілок мовленнєвого розвитку. Любов Василівна демонструвала і коментувала багато матеріалу, зокрема:  авторський посібник «Театралізовані казки. Сценарії», папка «Театралізовані казки. Маски»; посібник «Театр ляльок» (О.Тимофеєвої); авторський посібник «Театр у дитячому колективі»; посібник «Граємося в казку» (О. Вольська).

Розділ «Навчання грамоти» представила пані Любов посібниками «Стежинки до грамоти», «Цікава грамота» (О.Каплуновська); зошитами «Граматійко», «Готуємось до письма» (І.Цепової) і цікавинкою для дошкільників: «Акваріум букв».

Не обійшла увагою авторкиня і новинки, які продемонструвала і прокоментувала на екрані: «Вивчаємо геометричні фігури», «Вивчаємо цифри у межах 10», «Вивчаємо числа у межах 10», «Вивчаємо пори року» посібник «Знайомство дошкільників з економікою» «Альбоми для малювання» на всі вікові групи, «Творчість у дитячому садку» від 1-го року життя, папки «Народознавство, «Скарби українського мистецтва», «»Народні ремесла» тощо.

Звернула увагу на новий відділ у видавництві «Ранок» - «Кенгуру», який займається складанням методичних і практичних рекомендацій  для дітей з особливими потребами. Ознайомила із літературою, яку рекомендують до використання фахівці цього відділу.

Висловлюємо свою вдячність і захоплення  як людиною, і як фахівцем дошкільної освіти Любов Василівні Яковенко! Бажаємо задоволення від кожного прожитого дня і наснаги до подальшої педагогічної праці!

 

ІНТЕРНЕТ ПІДТРИМКА

https://www.facebook.com/profile.php?id=100022208461729

-       Сторінка у Facebook Яковенко Любовь

https://www.facebook.com/groups/ranok.shkola

-Видавництво «Ранок». Навчальна література

https://www.facebook.com/ranok.ua

-       Дитяча література видавництва "Ранок"

https://www.facebook.com/groups/859661777568876

-       Методика для ДНЗ НОВИНКИ

 

СВІТЛИНИ ЗАХОДУ
























 



Немає коментарів:

Дописати коментар

  Практикум для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти «ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ  ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРОВАНОЇ...