02 грудня 2022

 

Семінар

 «STREAM-освіта, як інноваційний підхід до

 розвитку компетентностей дошкільника»

До уваги читачів представлені інформаційні месенджері

 (доповіді, світлини, відео, теоретичний блок, інформаційні

 ресурси).

Рекомендуємо:

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Презентація "Формування продуктивного освітнього середовища засобами STEM-освіти" Кучер Л.А., методист, в.о. завідувача центру «Лабораторія STEM-освіти»

Сайт Катерини Крутій http://ukrdeti.com/category/stream-osvita-doshkilnikiv/

Блог Ірини Стеценко https://informaciaforall.blogspot.com/

Фейсбук- група " STREAM-освіта дошкільників"https://www.facebook.com

 Фейсбук група "STREAM-освіта: досвід запровадження"https://www.facebook.com/groups/SteginkiVsesvitSTREAM/

Можна придбати програму та методичне забезпеченняhttps://lips.in.ua/ru/product-category/programy-ta-planuvannya/stream-osvita/


Сучасна освіта має бути спрямована не на подачу дітям окремих знань з різних галузей, а на їх інтеграцію. Саме за цієї умови у дошкільнят формується цілісна картина світу й здатність застосовувати набуті знання та вміння у різних життєвих ситуаціях. Тож ми повинні розвивати здібності дошкільнят до точних та гуманітарних наук саме в тісному взаємозв’язку. Реалізовувати поставлені завдання нам допомагає новий напрям освіти – STREAM.

Саме STREAM-освіта спрямована на формування особистості, становлення і розвиток її духовної сутності в єдності з оволодінням науковими знаннями та вміннями з метою формування культури інженерного мислення. Усі компоненти STREAM спрямовано на всебічне глибоке дослідження світу, розвиток мислення і мовлення, сенсорної сфери, навчання дитини використовувати знання у повсякденні.

STREAM-освіта (Science, Technology, Reading + WRiting, Engineering, Arts and Mathematics) – інтегрований підхід до освіти, яких передбачає формування уявлень та вмінь дітей у галузях природничих наук, технологій, читання та письма, інженерії, мистецтва, математики; акцентує увагу на вивченні точних наук, виховує культуру інженерного мислення. STREAM = Science, Technology, Reading + Writing, Engineering, Arts and Mathematics − акронім слів − природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика.

Переваги STREAM-освіти:

•        навчання за темами, а не за предметами: дитина бачить зв’язок між науками, навчання стає насправді системним;

•        використання знань у повсякденному житті;

•        розвиток критичного мислення та вміння вирішувати проблеми;

•        надання впевненості у власних силах;

•        розвиток інтересу до технічних дисциплін;

•        креативні та інноваційні підходи до проектної та дизайн-діяльності;

•        підготовка дитини до технологічних інновацій у житті.

STREAM–освіта надихає наших дітей – майбутнє покоління винахідників, новаторів і лідерів проводити дослідження як вчені, моделювати як технологи, конструювати як інженери, бачити як художники, аналітично мислити як математики, і грати як діти.

Наша мета – розширювати кругозір, розвивати і спонукати дітей до творчого мислення, систематичних умовиводів і розкриття свого потенціалу для формування їх власного майбутнього через досвід реалізації безмежних можливостей людини. Надихати і розвивати творців майбутнього, закласти фундамент для майбутніх вчених, винахідників, фахівців, що йдуть в ногу з часом.

Альтернативна програма формування культури інженерного мислення у дітей дошкільного віку «STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт»

Уточнення в назві програми — “Стежинки у Всесвіт” — має своє пояснення. Стежка завжди пов’язана з рухом, її довжина зазвичай складає не більше пари сотень метрів, після чого вона обов’язково виводить до більшого шляху. Всесвіт — це слово охоплює все те, що знає людина, і те, чого вона не знає. Останнього набагато більше — незнання переважає над знанням, не дивлячись на всі спроби науки розшифрувати загадки природи.

Отже, Всесвіт — це все, що існує: матерія, простір, енергія, час… Дитину треба вводити у Всесвіт, надаючи їй можливості йти своєю стежинкою, але допомагаючи вийти на свій великий шлях!

Програму адресовано педагогам, практичним психологам і соціальним педагогам закладів дошкільної освіти, вихователям, які працюють у будинках сімейного типу, в закладах інтернатного типу тощо; студентам педагогічних інститутів та коледжів, які навчаються за спеціальністю “Дошкільна освіта”; батькам.

Програма «STRЕАM - освіта, або Стежинки у Всесвіт», є супутником

програми "Дитина в дошкільні роки", повністю орієнтована на Базовий Компонент дошкільної освіти, але має відмінний від традиційних підхід до змісту та умов освіти і передбачає реалізацію низки завдань:

·       забезпечення розвитку базових (стартових) потенційних компетенцій і особистісних якостей дошкільників, що сприяють формуванню творчих і технічних здібностей, продуктивного та критичного мислення дітей;

·       розвиток сенсорних, інтелектуальних і творчих здібностей, інтересів дітей, допитливості та пізнавальної мотивації;

·       формування сенсорної культури та культури пізнання, цінностей пізнання;

·       формування пізнавальних дій, становлення свідомості;

·       розвиток уяви і творчої активності;

·       формування первинних уявлень про себе, інших людей, про властивості й відношення об’єктів довкілля (форма, колір, величина, матеріал, звучання, ритм, темп, кількість, числа, частина і ціле, простір і час, рух і спокій, причина і наслідок тощо), планету Земля, Всесвіт, про особливості природи, різноманіття країн і народів світу тощо.

Програма побудована так, що кожна літера слова STRЕАM - це її розділ.

Літера S – напрямок «сайнс», наука. Назва розділу -  Природничі науки, або Подорож Всесвітом. Передбачає знайомство з астрономією, фізикою, медициною на доступному дітям рівні. В програмі чітко окреслено, що з цих наук дати дітям.

Літера Т – технології. Ознайомлення з сучасними технологіями, гаджетами, професіями, експериментування.

Літера R – «рідінг», читання та письмо. Розділ програми «Читання та письмо, або Мандрівка до Країни слів.

Літера Е – «інжиніринг». Мабуть найцікавіша назва розділу, який надає  наочному  моделюванюя та конструюванню провідне місце.

Літера А – напрямок «арт», який має досить складну на перший погляд структуру. Проте зміст роботи зрозумілий – мистецтво в усіх його проявах від минулого до сучасного.

Літера М - розділ програми має назву «Математика. Логіка, або Пізнаємо красу чисел і геометричних фігур».

Мета:

Допомогти дитині осягнути закономірності та взаємозв’язки довкілля, сформувати цілісний світогляд, який допоможе їй не тільки використовувати знання для задоволення власних потреб, а й свідомо берегти природу, діяти безпечно для себе та інших, сформувати основи культури інженерного мислення.

Завдання:

сформувати експериментаторські навички та вміння спостерігати, фіксувати, аналізувати та презентувати результати своєї наукової діяльності;

навчити працювати в колективі через створення команди     однодумців;

виховати Особистість, в якій гармонійно поєднується потяг до знань, мистецтва з готовністю до взаємопідтримки і взаємодопомоги, до волонтерської роботи, Людину, яка має не тільки потужний інтелект, а й добре серце.

Актуальність:

Дефіцит інженерних кадрів в суспільстві: IT-фахівців, програмістів, інженерів, індустріальних дизайнерів, фахівців високотехнологічних виробництв;

Прогнозована поява нових професій, пов’язана з високими технологіями та наукою: оператор дрона, сммщик, тренувальник нейронних мереж, оператор 3D принтера.

Необхідність у володінні основами інженерних знань заради безпеки у суспілстві;

Необхідність у формуванні неакадемічних навичок, як основи для розвитку критичного мислення;

Сучасні діти ІНШІ, не такі, як ми.

Досвід роботи на тему:

"Впровадження елементів STREAM-освіти в закладі дошкільної освіти"

Підготувала:  Богоніс А.О., вихователь ЗДО №2 «Калина» м. Хоростків

Доповідь

Багато країн світу, у тому числі і розвинуті економічні держави, такі як США і Європейський союз (ЄС), трансформують свої системи освіти, щоб бути конкурентоспроможними у вік інновацій. Інновації в значній мірі залежать від досягнень в області науки, технології, інженерії та математики. Стрімка еволюція технологій веде до того,  що  незабаром  найбільш  популярними  та  перспективними  на  планеті фахівцями  стануть  програмісти,  IT-фахівці,  інженери,  професіонали  в  галузі високих технологій,  фахівці біо- та нано-технологій - професії, які пов'язані з технологією  і  високо  технологічним  виробництвом  на  стику  з  природничими науками. Постає  питання  -  як  підготувати  таких  фахівців?

Сьогодні  в Україні тематика STEM освіти набирає популярності. Навіть існує державна установа – Інститут модернізації змісту освіти, що зазначає важливість STEM освіти для України та працює над впровадженням даної методики в освітніх закладах.

STREAM  =  Science, Technology, Reading + Writing, Engineering, Arts and Mathematics — акронім слів —  природничі  науки,  технологія,  читання  +  письмо,  інжинірінг,  мистецтво, математика.

STREAM-освіта – новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання і навчання дітей, вона має починатися з дошкільного віку, вже зараз потрібно впроваджувати програми зі STREAM-освіти в ЗДО. Таку альтернативну програму формування культури інженерного мислення в дошкільників «STREAM-освіта або Стежинки у Всесвіт» було створено у 2018 році авторським колективом науковців під керівництвом проф. Катерини Крутій. STREAM-освіта вже впроваджується в Україні, зокрема на базі STREAM-центрів, які відіграють роль стартових майданчиків, що надають дітям необхідну науково-технічну платформу для їхнього подальшого розвитку і становлення. Педагогів у таких центрах консультують фахівці: наукові співробітники, інженери, математики, аспіранти, методисти.

Пропонований інтегрований підхід до реалізації STRЕАМ-освіти дошкільнят суттєво відрізняється від традиційного комплексно-тематичного підходу в розподілі змісту освіти. У своїй роботі часто використовую інтегровані заняття, оскільки дошкільнята швидко втомлюються, їм постійно потрібно змінювати види діяльності, щоб підтримати пізнавальний інтерес. На інтегрованих заняттях досліджуваний об'єкт або явище діти розглядають не відокремлено, а в комплексі з іншими предметами, явищами, подіями. Це сприяє встановленню причинно-наслідкових взаємозв`язків між ними, інтеграції освітніх ліній, об`єднаних єдиною темою.

Найголовнішою перевагою інтеграції є те, що вона розкриває можливості для творчості, самовираження й імпровізації як вихователя – під час розроблення інтегрованого заняття, так і дітей – під час розв’язання численних творчих завдань на занятті.

Інтегровані заняття поліпшують розумову діяльність, сприяють ліпшому запам’ятовуванню, підвищують стійкість уваги.

Окремо хочу виділити такий вид діяльності як освітня ситуація. Це ситуація освітнього напруження, що виникає спонтанно або спеціально організована вихователем і розв’язання якої передбачає спільну діяльність усіх її учасників. У своїй роботі починаю використовувати та використовуватиму надалі такі ОС: ситуації-пізнання, міркування, ігрові ситуації-орієнтувння, проблемні ситуації, ситуації-ілюстрації, ситуації-моделювання ("Попереду - яма", "Ти загубився в магазині, на зупинці, ринку"), ситуації-порівняння ("Дім природи - дім людини"), "цікавинки природи", "мозковий штурм», вправа "Чарівні назви" (Завдання: давати звичайним речам незвичайні назви. Н-д, лопата - копалка, каструля - варилка... тощо), розгляд життєвих ситуацій (Н-д, "Що скаже мама..."), проблемні запитання, дослідницька діяльність, ігри-перевтілення, ігри-експерименти,  розумові-розминки, довідкове бюро, творчі завдання, хвилинки безпеки, час виконання бажань (з чарівними паличками), радісні хвилинки відпочинку (вправи зі скоромовками, жартівливі запитання, кумедні пантоміми), хвилинки милування  та ін.

ОС можна використовувати зранку, може замінити заняття, бути частиною заняття, під час прогулянок, у другій половині дня. Часто використовуємо ОС - проблемні ситуації, діткам дуже цікаво коли хтось звертається до них з якоюсь проблемою, маленькі розумники з задоволенням дають поради.

Надзвичайно цікава технологія «Освітня подорож». Вирушаючи в освітню подорож, дитина всі предмети й об’єкти живої природи розглядає як своєрідні тексти, «розшифровка» яких дозволяє встановити взаємозв’язок між реальними об’єктами і втіленими в них ідеями. Подорожі можуть бути реальними, уявними чи віртуальними. Доцільно проводити такі заняття у теплу пору року під час прогулянок. У середній групі у нас була освітня подорож на занятті «Всі ми різні, всі ми рівні» з правового виховання, де ми подорожували різним транспортом, зупиняючись у різних країнах, демонструвала дітям які різні за зовнішнім виглядом дітки живуть в тій чи іншій країні. У кінці заняття зробили висновок, що які б не були різні дітки це не заважає нам дружити.

Освітні подорожі є пошуком нових підходів до розвитку пізнавальної мотивації дошкільників, формування емоційно–ціннісного ставлення, здатності до активного, творчого впровадження набутого досвіду та набуття компетентності як результату дошкільної освіти.

Пізнавальні презентації з інтерактивними елементами унаочнюють інформацію, допомагають підтримувати пізнавальний інтерес дітей, активізувати діалог, а також підтримувати увагу. У дошкільників велике значення має наочно-образне мислення, водночас у них ще мало життєвого досвіду, тому їм важко уявити певні ситуації повсякденного життя. Пізнавальні презентації є візуальною опорою і для дітей, і для мене; заохочують, зацікавлюють, допомагають здивувати, надають мотивацію; забезпечують хороше емоційне тло заняття; “оживляють” заняття (інтерактивні елементи подобаються дітям, слугують своєрідним показником правильної відповіді).

Інтерактивна пізнавальна казка (історія) може на заняттях із дітьми замінювати бесіду, особливо доречно її застосовувати в молодшому дошкільному віці. Інтерактивна пізнавальна казка (історія) має цікавий пригодницький сюжет, тому зацікавлює і мотивує дітей, створює емоційне тло заняття.

Наприклад на занятті «Як звірі готуються до зими», я придумала таку пізнавальну казку: Сорока дізналась що скоро випаде сніг, полетіла розповідати про це всім мешканцям лісу, усі дякували їй і називали як вони будуть готуватися до приходу зими. А якщо дехто з тваринок забув, що має робити, то дітки з задоволенням нагадували їм як слід готуватися.

Особлива увага у STREAM освіті надається природничо-науковій освіті дошкільників. Така освіта має здійснюватись як оволодіння різноманітними знаннями і головне – способами діяльності. Основними формами роботи тут є:

Спостереження — це один з основних методів ознайомлення дітей зі Всесвітом. Неможливо зрозуміти закони природи, побачити її красу та силу, споглядаючи її навіть за фотографіями, відео, картинами тощо, не чуючи її звуків, не відчуваючи її. Дітям потрібно ввійти з природою “у прямий контакт”, відчути себе її частинкою, побачити, як змінюються явища природи щодня, щомісяця, кожної пори року. Доцільно не просто показувати дітям певний об’єкт спостереження, а використовувати бесіди, у тому числі з використанням проблемних та відкритих  запитань, не передавати дітям готові результати спостережень, а запитаннями підштовхувати дітей, щоб вони ці висновки зробили самостійно.

Під час прогулянки дітки завжди, за моєю вказівкою, показують, звертають увагу на все живе, що ми можемо зустріти (тварини, комахи). Спостерігаючи за цим, дітки самі роблять висновки, що у теплу пору року ми зустрічаємо набагато більше всього живого, горобчики та ворони є завжди, багато птахів відлітають у теплі краї, комахи є лише в теплу пору року, а дощові черв’яки ми можемо спостерігати тільки після дощу. Спостерігання за живими організмами породжує у маленьких голівках безліч «чому», завдання вихователя навчати спостерігати явища природи, бачити і відчувати її зміни, аналізувати їх, виділяти закономірності, робити відповідні висновки. Вихователь повинен навчити дошкільників спостерігати безпечно для себе і природи, не шкодити природі, не порушувати природного ходу подій, які в ній відбуваються, а втручатися тільки тоді, коли це дійсно потрібно, необхідно, корисно для природи.

Створення колекцій. Як порівняти явища природи, побачені в різні пори року (роки, тижні, дні тощо)? Як порівняти явища живої та неживої природи, побачені в різний час, які в різних умовах можуть мати різний вигляд? Постає питання надійної зручної фіксації спостережень. Для дошкільників дуже важливо мати змогу потримати в руках збережений об’єкт, наприклад: листочок, гілочку, квіточку тощо. У колекціях можуть бути фотографії, відеоматеріали, гербарії, різноманітні об’єкти неживої природи (наприклад: каміння, насіння, плоди) тощо. Ця форма роботи зацікавила мене, це дуже цікаво дошкільнятам, тож спочатку створили з дітками колекцію каменів. Цікаві за формою, кольором, текстурою камінчики, які діти знаходять під час прогулянки чи вдома, несли у нашу колекцію. Дітки дуже люблять їх розглядати, завжди впізнають «свої», ми використовуємо матеріали цієї колекції на деяких заняттях. Потім створили ще колекції каштанів, жолудів, пір’я, листків, плануємо поповнювати колекції, а також зараз створюємо фотоальбом рідного міста.

Також використовую таку форму роботи як дослідження  - поєднання спостереження, аналізу, порівняння, висування гіпотез і їхньої перевірки, а потім формулювання висновків. Дошкільники — від природи дослідники та першовідкривачі, і важливо обережно спрямувати їхнє спонтанне дослідження в необхідному для системного пізнання світу напрямі, допомогти дітям зробити висновки, пояснити сутність явищ та процесів. Дослідження охоплює вміння отримувати відомості з найрізноманітніших джерел, обробляти та переробляти ці відомості у своїй голові й класифікувати їх. Тобто діти повинні вчитися працювати на теоретичному рівні (Наприклад, спостерігаємо у різні пори року за одним деревом, порівнюємо, аналізуємо, робимо висновки про вплив природних умов на життя рослин).

Досліди допомагають показати дітям певне явище чи об’єкт в усій повноті, здивувати, простежити динаміку процесів, порівняти, проаналізувати отриману інформацію, зробити висновки, підтвердити або спростувати їх. Важливо не тільки продемонструвати дитині яскравий дослід, здивувати її, але й допомогти розібратися, чому отримано саме такий результат, проаналізувати його, узагальнити, запам’ятати на майбутнє і в подальшій діяльності спиратися на цей результат. Важливо також, щоб дитина бачила практичне використання результатів дослідів у повсякденному житті. Досліди також активно використовую у своїй роботі з дошкільнятами, відзначила величезний інтерес діток до такої форми діяльності. Вивчаючи питання STREAM-освіти, знайшла для себе багато цікавих ідей, дослідів, які буду використовувати у роботі, створила картотеку дослідів.

Цього року проводили довготривалий дослід з пророщення квасолі на вологій губці, спостерігали що вже на кілька днів з’являється корінчик, потім – стебло та листочки. При вивченні теми «Забруднення навколишнього середовища» робила дослід з свічкою та блюдцем, дітки спостерігали як багато саджі осіло на блюдці, як сильно дим забруднює повітря. Також робимо інші досліди, з піском, ґрунтом, снігом, льодом. Доцільно зробити картотеку дослідів та обов’язково використовувати до теми, що вивчається, на заняттях та прогулянках.

Метод експериментування. Дослідження доводять, що метод експериментування ефективний у плані підвищення пізнавальної активності, проте частіше за все він використовується у процесі пізнання дитиною світу живої та неживої природи. Діяльність експериментування пронизує всі сфери дитячого життя, в тому числі й ігрову. Остання виникає значно пізніше за діяльність експериментування. Цей метод використовую під час знайомства дітей із технічними приладами, науковими відкриттями, моральними нормами тощо.

Моделювання явищ і процесів — це доступний, наочний та образний метод ознайомлення дітей із довкіллям. Цей метод допомагає дітям зрозуміти суть явища, роздивитися процес, відкрити для себе принцип його дії, визначити умови, за яких він може діяти. Пояснити дошкільникам умови виникнення природних явищ і розвиток природних процесів, Тому під час занять із ознайомлення з природнім довкіллям я досить часто демонструю дітям моделі явищ та процесів. Наприклад, на занятті «Від лану до столу» у середній групі, поставила дітей у шеренгу – доріжка від лану до столу, називаючи імена: Матвійко – тракторист, він зорав, культивував та посіяв пшеничку, Ігорко – водій оприскувача, оприскував пшеничку, Юрчик – комбайнер, Саша – водій самоскида, Веронічка – працівник елеватора, Артемко – мельник, Христинка – пекар і т. д., називаючи послідовно діток і процеси вирощування пшениці та виробництва хліба. Така модель допомогла дітям зрозуміти як багато процесів виготовлення хліба, як багато людей різних професій працює щоб був хліб, запам’ятати послідовність процесів. Після заняття дітки за власним бажанням розігрували сюжетно-рольові ігри, приміряли на себе різні професії, які допомагають у виготовлення хліба, конструювали елеватори, млини.

Для дитячого експериментування, проведення дослідів доцільно працювати у  STREAM-лабораторії. Це новий елемент предметно-розвивального середовища ЗДО.  Вона  створюється  для  розвитку  в  дітей  пізнавального  інтересу,  інтересу  до дослідницької діяльності і сприяє формуванню наукового світогляду. Доречно  створювати  такі  лабораторії в ЗДО:  лабораторія  в  окремому  приміщенні, тематичні міні - лабораторії, лабораторія на веранді, лабораторія на ділянці дитячого садка. 

Оскільки обладнання  STREAM-лабораторії потребує певних фінансових ресурсів, планую обладнати міні-лабораторію у груповому приміщенні, де будуть колекції різних природних матеріалів. Веду консультації з вихователями та методистами щодо обладнання лабораторії на майданчику. Така лабораторія може функціонувати весь рік, хоча її використання особливо ефективно в теплу пору. Можна зробити поруч з лабораторією клумбу рослинами-барометрами, зробити  сонячний  годинник.  Різноманітні  флюгера,  вертушки  й  інші  прилади допоможуть  стежити  за  вітром.  Зробити  дощомір  -  прилад,  за  допомогою  якого вимірюється кількість опадів. Скільки води натекло в дощомір, можуть визначати самі діти.

Щодо компоненти «Технології», основні напрямки роботи тут такі:

             формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність людини

             світ професій

             шляхи отримання, зберігання інформації та способи її обробки;

             усвідомлення дотримання безпечних прийомів роботи та користування інструментами і матеріалами

             Розвиток пізнавальної, художньої і технічної обдарованості, технічного мислення у процесі творчої діяльності, навичок ручних технік обробки матеріалів (папір, дерево, глина тощо)

             Ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями, ґаджетами

Доцільно облаштувати ігровий куточок, де були б іграшки та атрибути до сюжетно-рольових ігор, різні види театрів, дидактичні ігри про світ професій. На заняттях я знайомлю діток з технічними приладами, їх призначенням та правилами безпечного користування. Також знайомлю діток з поняттям «інформація» та як і звідки її можна отримати. Наприклад на занятті «Одяг» ознайомила діток, що на кожному предметі одягу є етикетка з такою інформацією: країна виробник, склад тканини, розмір, що означають позначки по догляду за одягом. Діткам було дуже цікаво, усі просили прочитати що ж пише на їхньому одязі. Доцільно, при вивченні теми «Продукти» також звернути увагу діток, що на усіх продуктах харчування є склад, а також термін придатності, на який важливо звертати увагу. Не вміючи читати, маленькі розумними обов’язково будуть звертати увагу дорослих.

Щодо компоненти «Читання+письмо» найбільше мене зацікавили такі форми роботи: діалог-фантазія; діалог-пояснення; діалог-порівняння; діалог-спогад; продовження казки; придумування казки, загадки; складання історії; бесіда з використанням відкритих запитань; перегляд та обговорення відео- та фотоматеріалів; перегляд та обговорення мультфільму; гра; читання та обговорення; вивчення вірша, скоромовки, лічилки.

Дуже люблю використовувати для читання та подальшого обговорення твори В. Сухомлинського, це справжня скарбничка духовного, морально-етичного, екологічного виховання. Доцільно також мати куточок, де були б книги, розмальовки, різні ігри для розвитку дрібної моторики. У середній та старшій групі діткам подобаються розмальовки з графомоторними завданнями, де потрібно обвести малюнок, а потім його розмалювати.

Особливе місце у STREAM освіті відводиться на розвиток культури інженерного мислення, основна форма роботи тут – конструювання. Це особливий вид образотворчої діяльності. Воно більше від інших пов'язане із грою. Заняття з конструювання є у календарно-тематичному плануванні у нашому ЗДО, крім цих занять, включаю елементи конструювання у інші інтегровані заняття, проводжу індивідуальну роботу з окремими дітками, дошкільнята багато конструюють під час вільної гри. У нашій групі є куточок конструювання, де є багато різних видів конструкторів, докупляємо постійно ще адже бачимо інтерес діток та розвивальні функції: розвивається окомір, дрібна моторика рук, мовлення; здатність до пошуку: збирати дані, аналізувати, проводити експерименти, звіряти задуми із завданням; створюються умови для самоствердження дитини, розвитку наполегливості, прагнення до успіху та мотиваційні якості.

Особливе місце серед усіх видів конструювання займає LEGO-конструювання. Для розвитку креативності засобами конструктора «LEGO» необхідно створити LEGО-ігровий простір, спрямований на здійснення ігрової та пізнавальної діяльності дітей. На даний час готую консультацію для батьків «Конструктор ЛЕГО – розумна іграшка для розвитку дитини» щоб дати  батькам  знання  про  значення  LEGO-конструювання в розвитку дитини, зацікавити в навчанні дітей через гру;  залучити  до  спільного  LEGO-конструювання  батьків  та  дітей  в умовах  сім’ї.

Велика увага у Stream освіті приділяється мистецтву. Я часто використовую картини дитячих художників чи просто яскраві малюнки на початку заняття для активізації пізнавальної діяльності адже дошкільник мислить «фарбами», «барвами».  Після милування об’єктом чи явищем, активізації уже наявних знань діток з їхнього досвіду доцільно переходити до його вивчення, наукового пізнання.

Надзвичайно цікавий напрям Art технологій – це дизайн та декорування виробів. Це художньо-створювана діяльність, до якої легко залучити дітей дошкільного віку. На даний час використовую та планую використовувати такі напрямки дизайнерської діяльності: аплікація з елементами малювання; аплікація з елементами малювання і ліплення; декорування персонажів деталями з хутра, фетру, флісу; декорування пір’ям; декорування персонажів об’ємними деталями на підготовленій основі; декорування уявних персонажів (новий колір, нові елементи); дизайн одягу та декорування; декорування овочів і фруктів Завдання вихователя – усі елементи (пір’я, помпони, хутро, об’ємні деталі наклеїти клей-пістолетом до паперової основи). Нещодавно ми декорували «Дівчинку осінь» методом аплікації з елементами ліплення, «Новорічні черевички» аплікацією з геометричних фігур та ватою. А також декорували щойно зроблену годівничку для пташок, щоб вона була не тільки корисна для птахів, а і гарна. Роботами, поробками дітей завжди прикрашаємо групу відповідно до пори року та теми, що вивчаємо.

Також використовую форми і методи STREAM-освіти для логіко-математичного розвитку: завдання на пошук закономірностей; завдання-приклади; задачі-дослідження; рухові задачі; перегляд та обговорення відео- та фотоматеріалів; гра-дослідження та ін. В групі є куточок, де зібрані ігри та література з логіко-математичного розвитку, лічильний матеріал, різні геометричні фігури для викладання візерунків, настільні ігри. Діткам дуже подобається конструювання на математичному планшеті Геоборд, підготувала картотеку схем, і за цими схемами дітки з задоволенням викладають візерунки.

Висновки

Отже, дослідивши тему «Елементи STREAM-освіти у ЗДО» можна зробити висновки:

-       SТRЕАМ-освіта — новий інтеграційний підхід до розвитку, виховання й навчання дітей.

-       Science, Technology, Engineering, Mathematics забезпечують формування цілісної наукової картини світу.

-       Reading + Writing — розвиток мислення, зокрема критичного; формування вміння опрацьовувати інформацію: аналізувати, систематизувати, класифікувати, робити висновки; розвиток комунікативних навичок і мовлення; підготовка руки до письма.

-       Arts дає змогу перейти від милування об’єктом до його пізнання.

Багато елементів STREAM освіти я вже використовую у своїй педагогічній діяльності, деякі (STREAM лабораторія, LEGO центр) - потребують часу та фінансових ресурсів, проте елементи можна впроваджувати вже зараз. Безліч ідей, форм діяльності, методів, ігор, ідей щодо обладнання STREAM-осередків я взяла для себе тараджу використовувати STREAM технології іншим вихователям.







Досвід роботи на тему:

"Формування дослідницької компетентності у дітей дошкільного віку"

Підготувала: Токарська Л.В., вихователь-методист ЗДО «Ромашка» м.Бережани

 Доповідь

STREAM освіта - це           

    Інтеграційний підхід до освіти, який передбачає формування уявлень та вмінь дітей у галузях природничих наук, технологій, читання та письма (опрацювання змісту тексту, його розуміння, підготовка руки до письма), інженерії, мистецтва, математики; акцентує увагу на вивченні точних наук, виховує культуру інженерного мислення.  

Педагоги закладу дошкільної освіти ясла-садка «Ромашка» у роботі з дітьми дошкільного віку використовують такі методи і прийоми навчання, як:

Ø     Едьютеймент, спостереження, досліди, дослідження; бесіда з використанням відкритих запитань; ігри — інтелектуальні та сенсорні ігри, ігри-дослідження, дидактичні та рухливі ігри; створення колекцій; моделювання явищ та процесів; вправи на асоціації; віртуальні та реальні екскурсії; міні-музеї; заняття — милування природою; сторітеллінг; етюди під музику; інтерактивна пізнавальна казка та історія; пізнавальні презентації з інтерактивними елементами.                                            Едьютеймент - це нова освітня технологія, яка грунтується на отриманні дитиною та педагогом задоволення від процесу навчання і поєднує в собі розважальні прийоми, методи інтерактивного й активного навчання, мотивацію до пізнання та взаємодії.                                                                                                        Ø    Спостереження — це один з основних методів ознайомлення дітей зі Всесвітом, з природою.                                                                                                                                                            Досліди, дослідження – це доступна для дітей дошкільного віку пошуково-дослідницька діяльність під керівництвом дорослого, яка створює широкі можливості для виховання у дітей пізнавального інтересу до довкілля та розуміння його значення.                                                                                                                             

Ø     Бесіда, це організована, цілеспрямована розмова дорослого з дітьми з певної теми, яка складається із запитань і відповідей.                                                 

Ø     Інтелектуальні ігри – це ігри із запитаннями на логіку, кмітливість, увагу.

Ø     Сенсорні ігри дошкільників формують у дитини правильні уявлення про зовнішні ознаки предметів та їх співвідношення, діти сприймати предмети через зір, слух, дотик, різні дії з ними.                                                               

Ø     Вправи на асоціації допомагають подивитися на звичне незвичним поглядом, побачити те, чого раніше не бачили, поглибити знання дітей, детальніше вивчити об’єкт, посміхнутися.                                                                                            

Ø     Віртуальні та реальні екскурсії допомагають дітям побачити те, що на власні очі побачити не завжди можливо, або те, що не завжди помічають у дитячому садку та вдома; допомагають наблизитися до природи, здивувати, побачити звичні речі іншим поглядом, розширюють кругозір дітей.                                                                                                               

Ø     Моделювання явищ і процесів — це доступний, наочний та образний метод ознайомлення дітей із довкіллям.                                                                              

Ø     Міні-музеї допомагають розширити і поглибити уявлення про довкілля, знайти приклади використання отриманих знань повсякденному житті, є своєрідним результатом дослідницької діяльності дітей.                                       

Ø     Сторітеллінг - це комунікаційний прийом, який використовується як медіа-потенціал для розповідання вихователем історій дітям з метою мотивації до навчальної діяльності або для розвитку в дошкільників зв’язного мовлення.

Ø     Заняття – милування природою пропонуються дітям, щоб дивитися на явища природи очима митців — художників, письменників і поетів, знайти в їхніх творах цікаві порівняння, описи, відчути та зрозуміти, чому митці вибрали саме такі порівняння, додати до їхніх вражень свої і в результаті створити повну образну яскраву картину довкілля.                                      

Ø     Етюди під музику — своєрідне відображення отриманих знань рухами, показ того, що словами висловити важко; є ілюстрацією форми представлення інформації за допомогою рухів.                                                              

Ø     Інтерактивна пізнавальна казка (історія) має цікавий пригодницький сюжет, тому зацікавлює і мотивує дітей, створює емоційний зміст заняття.

   Використання таких методів та технологій  сприяє формуванню уявлень та вмінь дітей у галузях природничих наук, технологій, читання та письма (опрацювання змісту тексту, його розуміння, підготовка руки до письма), інженерії, мистецтва, математики; акцентує увагу на вивченні точних наук, виховує культуру інженерного мислення.  

СВІТЛИНИ

























Немає коментарів:

Дописати коментар

  Практикум для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти   «Формування успішної особистості дітей дошкільного віку з допомогою ...