Сучасний музичний керівник
закладу дошкільної освіти
Мистецтво є своєрідним індикатором рівня культури
суспільства загалом та особистості зокрема. Крім того (і це надзвичайно
важливо!), воно здатне надихати, мотивувати й спонукати особистість до
самовдосконалення. Тож невипадково назва освітнього напряму — “Дитина у світі
мистецтва” — набула нового звучання в останній редакції Базового
компонента дошкільної освіти. Автори прагнули таким чином зробити акцент на
ролі мистецтва в розвитку особистості дитини та в дошкільній освіті загалом.
Мистецька освіта дошкільнят не має на меті виховання художників, музикантів,
акторів. Але здібності, якості, компетентності, що формуються і розвиваються в
мистецьких видах діяльності, є інструментом творення дитини як особистості та
збереження її унікальності. Залучення до мистецтва не лише збагачує особистий,
індивідуальний досвід взаємодії дитини зі світом, а й допомагає їй навчитися
проникати у внутрішній світ іншої особистості.
Музику використовують як універсальний засіб впливу на розвиток дитячої
особистості. У повсякденному житті діти сприймають музику пасивно, адже вона є
тлом, звучить неголосно, на другому плані. Проте це не означає, що від такого
сприймання немає користі — вплив музики все одно залишається безпосереднім. А
щоб цей вплив був результативним рекомендовано використовувати сучасні методи і
прийоми музичного виховання дітей дошкільного віку.
Саме
про це музичні керівники ЗДО області мали можливість почути на засіданні
круглого столу, яке 25
травня цього (2021) року відбулось в онлайн просторі Тернопільського ОКІППО
(платформа GoogleMeet).
Як популяризувати
і розширити обізнаність педагогів щодо сучасних методів і форм використання
музичних технологій розповіла Зубаль
ІМ., методист відділу дошкільної
та початкової освіти ТОКІППО.
Поділилась своїм досвідом роботи на тему «Формування творчих здібностей дітей з використанням
інноваційних технологій» Зембович Л.Л., музичний керівник Бережанського
ЗДО «Ромашка», яка зазначила про доцільність і важливість використання як традиційних
методів, так і інноваційних технологій у роботі музичного керівника. Зокрема
розглядались: методика Карла Орфа, пальчикова гімнастика, музикотерапія,
використання мультимедійних презентацій, лепбук та LEGO. Педагог широко використовує програму оздоровчо-освітньої
роботи з дітьми старшого дошкільного віку «Веселкова музикотерапія». У закладі
з 2005 року функціонує гурток для обдарованих дітей «Маленькі зорецвіти», мета
якого розвивати музичну культуру дошкільників, позиції активного учасника, виконавця-творця
музичних творів. До уваги глядачів були представлені світлини з роботи гуртка,
зі свят та розваг, святкових ранків, фестивалей. Бережанський ЗДО "Ромашка" щорічно проводить
музично-хореографічний фестиваль «Галицький калейдоскоп», що є підсумком роботи
закладу за навчальний рік і підсумком роботи музичного керівника.
Про сучасні
підходи до хореографічних занять у ЗДО, забезпечення умов для самовираження
кожної дитини в хореографічній діяльності, що передбачає емоційне занурення в середовище,
наповнене різноманітними формами і образами ознайомила присутніх Щербата М.І.,
хореограф Бережанського ЗДО «Ромашка», яка розповіла про мету своєї діяльності,
а саме: залучати дітей до краси хореографічного мистецтва; формувати початкові
хореографічні уміння і навички; засвоювати нескладні танцювальні рухи,
комплекси вправ; розкривати та розвивати творчий потенціал; виявляти та
створювати умови для розвитку обдарованих дітей їхньої поведінки та культури
одягу; виховувати морально-вольові якості, інтерес та любов до танцю і спорту. До уваги глядачів була представлена
презентація на дану тему, демонструвались наступні слайди: види
музично-ритмічної діяльності на заняттях з хореографії, імідж сучасного
хореографа, способи організації на заняттях по хореографії, структура занять з
хореографії. Слід відзначити професійні здобутки педагога, про що свідчать
участь її вихованців у конкурсі «Міс Попелюшка», у гуртку «Веселка», у фестивалі «Бережанська фестивальна весна»,
«Новорічно-різдвяні візерунки», у музично-хореографічному фестивалі «Галицький
калейдоскоп», у святах: День незалежності, День захисту дітей. Активно працює педагог і з дорослими: участь у всеукраїнській науково-практичній
конференції, у майстер-класі по степ-аеробіці (м.Бережани,
м.Кременець, м.Тернопіль), у педагогічній виставці «Дошкілля Бережан», у міському семінарі за методикою М.Єфименка.
Залучення
дітей до музикування забезпечує розвиток їхньої пізнавальної активності,
емоційного інтелекту, створює умови для самореалізації та самовираження під час
створення музичних інструментів із
залишкових і природніх матеріалів, що є засобом розвитку творчості дітей дошкільного віку.
Саме про це зазначила у своєму виступі Карасьова Г.М., музичний
керівник Острівського ЗДО «Дзвіночок».
Особливу увагу педагог приділяє виготовленню музичних інструментів, наприклад
кастаньєти ( із природніх і залишкових матеріалів),
шуршунчик (із контейнерів з «кіндер-сюрпризу»), маракаси (з різних
наповнювачів) тощо. Ще зазначалось про використання на заняттях «звучних
жестів» - гра звуками тіла(плескання, клацання, тупання, цокання) і доцільність
використання цього методу у музичному вихованні дошкільнят.
Вельми
цікавий досвід роботи на тему «Вплив музики на дітей з особливими освітніми
потребами.» донесла до аудиторії Хребетко К.С., музичний керівник Тернопільського ЗДО №22 «Золота рибка»,
яка відмітила, що музика сприяє покращенню і збереженню здоров'я, впливає на
загальний стан дошкільнят з ООП. Ще підмічено музичним керівником , що слухання і сприйняття музики дітьми з
особливими освітніми потребами суттєво відрізняється від
сприйняття музики у звичайних дітей. Аудиторія ознайомилась із програмами з музичного
розвитку дітей інклюзивних груп, фонопетичною вправою « У кого що всередині», активними ритмо-вправами
(вправи з кубиками LEGO, вправи з клавесами), шумовими інструментами з природніх матеріалів, з діатонічними дзвіночками, з активним слуханням музики. Педагогиня дійшла висновку, що використання музики як засобу розвитку і корекції
дитячого організму є надзвичайно важливим для забезпечення нормалізації
життєдіяльності дітей з особливими потребами і головне: формує стійкий інтерес до прекрасного виду мистецтва –
музики.
Сіньковська
І.М., бібліотекар, завідувач
науково-педагогічною бібліотекою ТОКІППО порекомендувала журнали, які
доцільно використовувати у роботі
музичного керівника ЗДО, зокрема «Дошкільне виховання», «Музичний керівник»,
«Дитячий садок», «Дошкілля», «Дошкільний навчальний заклад» . До уваги
аудиторії було запрезентовано покрокову інструкцію, як знайти тематичні статті
на сайті ТОКІППО (ПРО ІНСТИТУТ; Бібліотека, Систематична картотека статей),
репозитарій також розглядався в повному обсязі. Також бібліотекар
порекомендувала шляхи організації публікування і розповсюдження друкуваних власних
матеріалів музичним керівникам у дистанційній формі.
Дякуємо
учасникам засідання круглого столу за цікавість до теми зустрічі та бажаємо
усім професійного зростання, натхнення до роботи і задоволення від проживання
кожного дня!
ІНФОРМАЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА
Немає коментарів:
Дописати коментар