РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо аналізу доступності дошкільної освіти для її
здобувачів та потенційних здобувачів відповідно до Європейської рамки якості
дошкільної освіти
В усьому світі є розуміння того, що рівень дошкільної
освіта суттєво впливає на розвиток і майбутнє держави, що фінансові вкладання в
розвиток дітей дошкільного віку є найбільш ефективним. Чому дошкільна освіта є
такою важливою ланкою в освіті дітей? Ось декілька тез на підтвердження цього.
- -
Перші шість років є критично важливими для
формування ключових компетентностей і підходів до навчання, які потім впливають
на рівень освіти і праце зайнятість.
- -
Діти, які були залучені у формальні програми більше,
ніж упродовж одного року, показують кращі результати в математиці (PISA).
- -
Діти, які не були залучені у програми упродовж
одного року перед школою, мають втричі більше шансів бути неуспішними у процесі
навчання.
- -
Інклюзивність дошкілля попереджує нерівність і
соціальне виключення
- -
Позитивний вплив на працезайнятість батьків,
особливо жінок.
- -
Участь у дошкільних програмах має переваги для усіх
дітей, особливо для дітей у складних життєвих ситуаціях.
- -
Участь у дошкільних програмах має переваги як для
індивідуальних дітей/сімей, так і для суспільства в цілому: кращі навчальні
результати, кращі результати на ринку праці, більш інклюзивне суспільство.
- -
Витрати на дошкілля мають найвищий відсоток
повернення у розвиток людського капіталу, ніж у інші рівні освіти.
Одним із ключових критеріїв якості дошкільної
освіти, згідно Європейської рамки, є її доступність для усіх дітей!
Згідно рекомендацій ЄС
необхідно забезпечення доступності та інклюзивності ЗДО. Для цього необхідно:
-
Здійснити аналіз потреб з боку батьків, забезпечити
їх вибір;
-
Усунути бар`єри для батьків
-
Співпрацювати з усіма батьками
-
Залучити до дошкільної освіти УСІХ дітей.
Які перепони стоять на цьому шляху?
-
Відсутність комплексного підходу до інтегрування
дітей з особливими потребами та дітей з родин у складних життєвих обставинах,
як на рівні громад, так і закладів дошкільної освіти.
-
Брак розуміння серед батьків і місцевих громад
важливості обов`язковості дошкільної освіти.
Показники залученості дітей до дошкільної освіти
в Україні та ЄС. Основною є теза, що всі діти повинні бути залучені у дошкільні
програми (на базі центрів, на базі сімей, державні і приватні тощо).
Європейський союз
|
Україна
|
-
95% дітей віком від 4-6 років (на період 2017
року цей показник становив 94,8%)
-
33% дітей до 3-ох років до 2010р. (досягнуто)
-
90% дітей віком від 3-ох років до шкільного
віку до 2010р. (у 2016р. 86,3%)
|
-
Загалом 75% дітей віком 3-6 років відвідують
заклади дошкільної освіти
-
84,5% у містах
-
57,8% у сільській місцевості
|
Пропонуємо дати відповіді на наступні запитання,
які допоможуть проаналізувати, наскільки освітня послуга є доступною у місцевій
громаді, наскільки доступною є інформація про її наявність.
-
Чи існують певні переваги для окремих груп батьків
при записі дітей у дитячий садок? Які?
-
Якими є процедури запису (використання державної
мови при заповненні документів, листки-очікування тощо)?
-
Чи є гнучким режим роботи дитячого садка (дитину
можна залишити на деякий час, робота під час вихідних тощо)?
-
Подумайте про важливість мови і стилю комунікації в
контексті покращення якості надання послуги.
-
Яка інформація існує про ваш заклад? Для кого
призначена ця інформація? Якою мовою написана ця інформація? Який її дизайн? Чи
легко вона читається?
-
Як батьки можуть дізнатися про ваш заклад? Які інформаційні
канали ви використовуєте (буклети, місцеву пресу, інтернет тощо)? Чи можете ви
визначити певні перешкоди для деяких сімей у цьому процесі?
-
Чи можуть
інші люди з місцевої громади побачити, що відбувається у вашому закладі? Яка ця
інформація? Де вона розміщена ?
-
Чи легко потрапити до вашого закладу (транспортні
можливості, робочі години)? Чи можуть його відвідувати діти із соціально
вразливих груп?
-
Які проактивні дії можна було б здійснити по
відношенню до сімей, які не відвідують ваш заклад? Як ви думаєте, проблема
полягає у сім`ях чи у вашому закладі?
-
Як можна покращити цю ситуацію через співпрацю з
іншими службами?
-
Чи можливо забезпечити дошкільну освіту у вашому
закладі для дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей (наприклад,
дієтичне харчування, безглютенова дієта тощо)
Що може робити ЗДО для реалізації доступності дошкільної освіти для усіх
дітей?
-
Звертати увагу на висвітлення інформації про заклад
дошкільної освіти різними способами, аби забезпечити інформованість усіх
громадян.
-
Зібрати інформацію про дітей дошкільного віку в
громаді (їх вік, залученість до дошкільної освіти).
-
З’ясувати причини, чому деякі діти не відвідують ЗДО
взагалі.
-
Сприяти забезпеченню однакового доступу до якісної
дошкільної освіти усім дітям місцевої громади.
Рекомендації підготовлені за матеріалами навчально-практичного тренінгу "Підвищення якості дошкільної освіти в Україні" (2020 р.), який відбувся за сприянням ВФ "Крок за кроком" та Представництва дитячого фонду ООН в Україні (ЮНІСЕФ)
Немає коментарів:
Дописати коментар